Romp
1.1 Functies
1.1.1 waterdicht
De romp moet volledig waterdicht zijn en
moet uit zichzelf kunnen
drijven
1.1.2 Onderhouds vrij
De hele romp gaan we daarom aan zowel de
buiten als de
binnenkant in de epoxy zetten
1.1.3 evenwichtig
De romp moet niet naar een kant gaan
handen of heel erg naar
achter hellen. Dit gaan we realiseren door het gewicht nauwkeurig te verdelen.
1.1.4 extra solide
We willen hard kunnen varen met onze
boot daardoor zullen
wij de spiegel moeten verstevigen en wellicht een extra spant plaatsen of
kniestukken en de huid dikker maken dan op tekening.
1.1.5 lengte versteveging
We willen als extra dikke masieve latten
van voor naar
achten in de spanten zetten als extra versteveging waar dan uiteindelijk de
huid op komt. 3 keer 4 mm
1.1.6 snelheid
De boot willen wij zoveel mogelijk
steviger maken waar dat
nog niet was, het 1e spant wordt verbonden met de spiegel, de huid wordt 3
dubbel gelamineerd i.p.v. 2. dit alles omdat we er een motor van 60 PK achter
willen hangen.
1.1.7 waterskien of
kneeboarden
We willen er achter kunnen hangen met
iets waardoor er dus
ook mogelijkheid voor gemaakt moet worden dus extra stevigheid is welkom.
1.1.8 op de trailer laden
De boot moet op de trailer kunnen
geladen worden met een
lier dus zal er een oog of haak aan de neus moeten komen.
1.2 vormgeving
1.2.1 stroken
De boot moet uiteraard lekker stroken,
dit gaan we haalbaar
maken door de boot volledig in Rihno te stroken dan spanten te vrezen wederom
controleren en voor we fineer gaan plakken ervoor zogen dat er nergens bulten
of deuken zitten.
1.2.2 maat
De boot wordt 4,60 lang en 1,80 breed
1.2.3 hout soort
Het plaatmateriaal wat we gaan gebruiken
moet hoogwaardig
botenbouw materiaal zijn om uit eindelijk de buitenkant en interieur
betimmering met mahonie fineer van 4 mm te doen.
1.2.4 afwerking
De hele boot komt strak in de epoxy lak
om een chique
aanzicht te creëren.
1.3 constructie
1.3.1 de spanten
Wij gaan de boot bouwen op de
uiteindelijke spanten want we
willen de huid er direct oplijmen
1.3.2 versteveging
In de uiteindelijke spanten maken wij
uitsparingen voor de
chine lat en nog een aantal extra stringers over de lengte. Hierop willen wij
de huid lijmen en hopen we de boot extra te verstevigen want we willen er echt
hard mee kunnen varen
1.3.3 spant verbinding met
huid
De huid wordt op de 18 mm spanten
gelijmd maar hierop willen
wij geen geld inzetten dat dit heel wat jaren mee gaat daarom willen wij als we
de romp omdraaien daar een verdikte epoxy instrijken om zo de verbinding te
verstevigen. Een fillith
1.3.4 kielbalk
Die gaan we lamineren om te elimineren
dat die op de nerf
kan breken of scheuren.
1.3.5 de huid
De huid gaan we maken van 4 mm hoge
kwaliteit watervast
multiplex waar we 3 lagen gaan aanbrengen. Ook willen we glasmatten aanbrengen
zeker op de hoek waar de bodem en zijkant bijeen komen. Hier op komt nog eens
het fineer. We hopen een huiddikte van 16 mm te realiseren.
Dek
2.1 functie
2.1.1 je moet erop kunnen
staan en zitten
We willen wat extra balken onder het dek
aanbrengen zodat
dit mogelijk wordt.
2.1.2 bol dek
2.2 vormgeving
2.2.1 het dek moet wederom
van mahonie worden
We willen een gefineerde plaat in frezen
om zo de gleuven te
maken
2.2.2 opvulling gleuven
We willen de gefreesde gleuven opvullen
met ingedikte witte
epoxy om zo dit klassieke effect te creëren.
2.2.3 het dek moet bol lopen
We willen dat graag omdat het er mooi
uit ziet en het ook
gelijk het water afvoert.
2.3 constructie
2.3.1 versteviging
Als we de tekening aan zouden houden die
we hebben gekocht
zou je door het dek heen zakken. Wij willen een extra langse balken toevoegen
en daar met half hout verbindingen balken over de breedte nog tussen zetten.
Dit alles is al iets bol dat je zo het dek eroverheen vouwt.
1.3.2 materiaal van het dek
Het bestaat wederom uit 3 keer 4mm
garantie plaat met op de
bovenste een mahonie fineer met gefreesde groeven. Die gevuld worden met witte
ingedikte epoxy.
2.3.3 afwerking
Het dek wordt net als de romp lekker in
de epoxy gezet
Interieur
3.1 functie
3.1.1 er moet plek zijn voor
5 personen
Twee stoelen voorin en een bank voor
drie achtering
3.1.2 beweeg ruimte in de
boot
Voorin heb je twee lossen stoelen en
vanuit daar moet je
tussen de stoelen door naar de bank achterin kunnen lopen.
3.1.3 besturing
De persoon die de boot vaart die zit op
de linker voor stoel
en moet alles kunnen bedienen. Stuur, gashendel, en moet alle tellers kunnen
zien zonder capriolen uit te halen.
3.1.4 opbergruimte
Onder het dek zit ruimte voor de accu,
benzinetank en
eventueel zwemvesten. In de kolommen achter de voorstoelen komen twee kleppen
waardoor je er in kunt. En de bank achterin kun je de zitting omhoog trekken en
daar onder kun je ook weer wat kwijt.
3.2 Vormgeving
3.2.1 beenruimte
Voorin moet je de benen kwijt kunnen
onder het dashboard en
het dek, achterin is het iets krapper maar komt er nog een kleine uitsparing
uit de twee blokken achter de voorstoelen.
3.2.2 dashboard
Het dashboard bevat, het stuur,
kilometer teller,
brandstofmeter, temperatuurmeter, radio en twee speakers. De andere twee
speaker komen bij de achterbank
3.2.3 de bekleding
De stoelen en bank worden zo gestikt dat
er een mooi patroon
ontstaat. Het materiaal is crème nep leer.
3.2.4 de vloer
De vloer wordt wederom mahonie en zal
van voor naar achter
door lopen.
3.2.5 vlag
Er moet een plek zijn om een Nederlandse
vlag in te steken
3.3 constructie
3.3.1 de vloer
De vloer wordt niet in dezelfde epoxy
gezet want dat wordt
loei glad, er zal een korrel in worden verwerkt zodat je niet uitglijdt
3.3.2 afwatering kleppen
Bij de twee luiken en de bank zullen op
de plaatsen waar er mogelijkheid
bestaat tot het lekken gootjes gemaakt moeten worden. Hierdoor kan er worden
afgewaterd. En komt het water niet in de bakken terecht.
3.3.3 spanten
De spanten moeten goed vertegenwoordigd
worden aangezien we
er hard mee willen varen. Twee achter de voorstoelen, een achter de bank en dan
nog de spiegel daarachter. Het dashboard wordt ook een spant.
3.3.4 er moet een zeil over
de boot gehesen
worden waardoor er geen water in komt als de boot in de regen gestald staat