De bodem

De 2e helft van de bodem zit er nu ook tegen aan. Bij de voorsteven hebben we de 1e helft mee afgeschuind zodat de 2e helft daar over heen is gelijmd. Met de schroeven die we er in hebben gedraaid kunnen we het hele geheel ook een beetje bemiddelen sommige schroeven iets vaster draaien en een aantal wat losser zodat we een heel geheel krijgen zonder deuken erin.

Schuine las

Omdat de boot 4,6 meter wordt en de 4 milimeter platen die we gebruiken voor de huid niet die lengte hebben moeten we die dus verlengen. We schaven een schuin vlak aan elke plaat en verlijmen die dan tot een mega sterk geheel.

De bodem

De bodem moet worden geplakt op de spanten, kielbalk en kimbalk hier kun je moeilijk met klemmen werken dus zetten we er schroeven in met ringentjes. De schrieven gaan er uiteindelijk wel weer uit en laten gaatjes achter die weer opgevuld moeten worden voordat de 2e laag er op komt. Om de vorm op een vlakke plaat af te tekenen hebben we een groot stuk papier erover heen gelegd en afgesneden.

Kimbalk schaven

De kimbalk moet flink geschaafd worden zodat deze dezelfde afwikkeling krijgt als de spanten. Dit is best pittig want tussen de spanten kun je dat eigenlijk niet meten. Dus blijven we kijken en buigen we er steeds een dunne lat overheen om te kijken of de ronding mooi weg loopt.

De kimbalk

De kimbalk, zo noemen we de balk die precies door het knikpunt van alle spanten loopt. Deze hebben we wederom weer gelamineerd van 10 mm latten omdat het anders onmogelijk was het erin te buigen zonder te stomen. Als dit alles weer uitgehard is is er mega veel schaafwerk om deze in de juiste vorm te krijgen.

Schaven

Nu dat de voorsteven erin zit en de stringers voor de bodem geplaatst zijn kunnen we wat schaven, de voorsteven moet in een punt geschaafd worden zodat de huid daarop aan kan sluiten, de stringers voor de zijkant komen daar dan ook tegen aan. de stringers moeten ook nog een beetje bij geschaafd worden om oneffenheden te voorkomen.

Stringers plaatsen

Stringers zijn de latjes die in de lengte van de boot door de spanten lopen. deze verbinden de spanten onderling waardoor er een mega sterk geheel ontstaat. Omdat de stringers best wel een bocht moeten maken bouwen wij ze op uit 2 latjes van 10 mm die tijdens het plaatsen worden verlijmd met epoxy. ze worden tijdelijk geklemd met schroeven tot dat de epoxy uitgehard is.